Find vej: Forside » Artikler » CEWE nåede virksomhedsmålsætningen for 2015

CEWE nåede virksomhedsmålsætningen for 2015

Lagt på julegave24.dk den 09-03-2016 af Julemanden

- Produktet CEWE FOTOBOG formåede med både omsætnings- og indtægtsstigning endnu engang at styrke julekvartalet
- EBIT steg i 2015 med 13,0 % til 36,8 mio. euro (2014: 32,6 mio. euro)
- Betydelig indtægtsstigning på alle forretningsområder
- Kommercielt onlinetryk opnår operativ nulresultat tidligere end forventet

CEWE Stiftung & Co. KGaA (SDAX, ISIN: DE 0005403901) nåede omsætnings- og resultatmålene for forretningsåret 2015. Omsætningen er ifølge de foreløbige beregninger steget med 5,8 % til 554,2 mio. euro (2014: 523,8 mio. euro; omsætningsmål 2015: 515 til 535 mio. euro). Resultatet før renter (EBIT) viser en usædvanlig høj stigning på 13 % til 36,8 mio. euro (2014: 32,6 mio. euro; EBIT-mål 2015: 32 til 38 mio. euro). Korrigeret for engangsudgifter som omstruktureringsudgifter og en goodwillnedskrivning på i alt 3,6 mio. euro ville EBIT endda have overgået de 40 mio. euro. ”Alle tre strategiske forretningsområder har i forhold til rentabiliteten vist en markant forbedring i 2015. Investeringerne i CEWE, i vores varesortiment inden for området ”fotofinishing” og i vækstsegmentet kommercielt onlinetryk har givet lige så godt udbytte som vores repositionering i detailhandelen”, udtaler Rolf Hollander, bestyrelsesformand i CEWE Stiftung & Co. KGaA. For første gang – og et år tidligere end forventet – har det hurtigt voksende forretningsområde kommercielt onlinetryk, ligesom detailhandelssegmentet, nået nulresultatet.

Fotofinishing har bidraget med 109,8 % til koncern-EBIT
Fotofinishing har som det største forretningsområde igen overgået det foregående år med en omsætningsstigning på 7,5 % til 414,9 mio. euro og en EBIT på 40,4 mio. euro (+2,4 %; før omstruktureringsudgifter og goodwillnedskrivninger sågar 43,4 mio. euro, +10,1, %). Den fortsatte innovation udgjorde også i 2015 fundamentet for den vedvarende forretningssucces: både bredden og kvaliteten i vores varesortiment og de gode produktions- og leveringsydelser i den daglige drift har bidraget til successen. Produktet CEWE FOTOBOG og CEWEs andre brands, som også er blevet reklameret for i tv, har med deres høje genkendelsesværdi og gode image endnu engang været meget efterspurgte julegaver. ”Det er ikke ualmindeligt, at vores CEWE-fotoprodukter er blandt de mest værdsatte julegaver. Genkendelsesværdien, som fortsat vokser sig større, og vores CEWE-produkters gode image har sørget for væksten”, forklarer Hollander. Det har CEWEs apps til mobilenheder såsom smartphones og tablets ydet et væsentligt bidrag til. Også i detailhandelen har virksomheden gjort store fremskridt samt både nået en tocifret vækst og en indtægtsforbedring i kommercielt onlinetryk. Således har detailhandelen bidraget med en resultatforbedring på 2,5 mio. euro og kommercielt onlinetryk med en EBIT-forbedring på 1,9 mio. euro til indtægtsstigningen i koncernen.

Samtlige salgsmål nået – digitalkvote på 98,6 %
CEWE har i 2015 i alt produceret 2,23 mia. fotos. Dermed har CEWE faktisk overgået den øverste målgrænse på 2,17-2,22 mia. fotos en smule. Over for tallet på 2,16 mia. digitalfotos (mål: 2,10-2,15 mia.) står blot 0,07 mia. filmfotos (mål: 0,065-0,070 mia.). Digitalkvoten nærmer sig med hastige skridt 100 %-mærket og lå i 2015 allerede på 98,6 %. Den høje volumen af digitalfotos kan især tilskrives afsætningen af produktet CEWE FOTOBOG, som er steget til 6,0 mio. bøger (mål: 6,0-6,1 mio.). Der kunne ikke blot ses en stigning i afsætningen, men også i omsætningen per bog.

Også de øvrige brands som CEWE KALENDER, CEWE CARDS og CEWE VÆGBILLEDER har overvejende vist en tocifret vækst. Den større andel og voksende efterspørgsel af fotoprodukter af høj kvalitet, der tilbydes som CEWE-brands, har ført til en stigning i omsætningen på +10,3 % til 18,6 eurocent per foto.

Repositioneringen bringer atter detailhandelen i vækst
Med en omsætning på 60,8 mio. euro nåede detailhandelen med -0,4 mio. euro et næsten udlignet resultat (2014: -2,9 mio. euro.). Detailhandelen har endnu engang overgået det operative nulresultat, det vil sige korrigeret for omstruktureringsomkostninger på 0,6 mio. euro, som i 2015 var opstået i Polen som følge af repositioneringen af detailhandelen.

Kommercielt onlinetryk vokser igen og blev allerede i 2015 operativt profitabelt
Også kommercielt onlinetryk har udviklet sig bemærkelsesværdig positivt og har ikke blot vist en omsætningsstigning på 10,4 % til 77,8 mio. euro og en EBIT-forbedring til -0,9 mio. euro (2014: -2,9 mio. euro): korrigeret for den ikke-operative effekt af købsprisallokationen af overtagelsen af Saxoprint ligger EBIT i kommercielt onlinetryk på 1,2 mio. euro. Dermed når kommercielt onlinetryk nulresultatet et år tidligere end forventet.

Kommende vækstområder skal følge onlinetryks forbillede
”Med den gode indtjening fra fotofinishing har vi fået sat gang i vores strategi for fremskyndingen af dynamisk vækst inden for kommercielt onlinetryk, samt har vi positioneret os som en serviceminded kvalitetsudbyder på et attraktivt marked. Her er det lykkedes os at skaffe en stabil og voksende kundebase, som vi kan bygge videre på i fremtiden”, udtaler Hollander. Segmentet ”øvrige”, hvor struktur- og samfundsomkostninger samt fast ejendom og andele i unge virksomheder bogføres, noterede i regnskabsåret 2015 en EBIT på -2,0 mio. euro. ”Vi vil fortsætte opbygningen af fremtidige forretningsområder med kommercielt onlinetryk som forbillede og med en målrettet interesse i unge virksomheder”, forklarer bestyrelsesformanden.

Andre brugere fandt